Technika

 

Tatra 815-7

Cisternová automobilová stříkačka CAS 30-S3VH – T 815-7 6×6 je určena pro přepravu požárního družstva a hasebních prostředků pro požární zásah vodou nebo pěnou při použití nízkého nebo vysokého tlaku vody. Jejími hlavními výhodami jsou velká nádrž na vodu, teréní podvozek do těžkého terénu a nízká celková výška vozidla.

Toto vozidlo slouží našemu sboru od května 2017 a jedná se o první velkokapacitní cisternu ve službách JSDH Praha Radotín. Podvozek vychází z klasické tatrovácké koncepce páteřové roury (typ podvozku T815–731R32 26.325.6×6.1/411). Jednotlivé nápravy jsou s výkyvnými polonápravami, stabilizátory, mezinápravovými a osovými diferenciály a všchny jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Pohon na zadní nápravy je stálý s připojitelným pohonem na přední nápravu. Všechny nápravy mají jednoduchou montáž. Světlá výška podvozku je 350 mm a lze ji upravit přímo z kabiny (- 120 mm a + 90 mm). Na předním nárazníku je na dvou pomocných závěsech (zatížitelnost v tahu 145 kN) lanový naviják o tahové síle 5000 kg.

Nádrž na vodu má objem 9000 litrů, nádrž na pěnidlo má objem 540 litrů. Výkon čerpadla je 3000 l/min při jmenovité sací výšce 3 m a jmenovitém provozním tlaku 1 MPa v nízkotlakém režimu a 250 l/min při jmenovité sací výšce 3 m a jmenovitém tlaku 4,0 MPa ve vysokotlakém režimu. Čerpadlo je vybaveno automatickou pístovou vývěvou, poháněnou ozubeným řemenem, zapínané elektromagnetickou spojkou,která lze ovládat i ručně. Čerpadlo umožňuje hasební práce v nízkotlakém i vysokotlakém režimu současně. Pro zásah hasební vodou může čerpadlo použít jak vlastní zdroj (nádrž), tak volný zdroj (řeka, rybník, potok atd). V přední části vozidla pod nárazníkem je asanační lišta s třemi tryskami. Na střechu nástavby lze namontovat vodní dělo, které je přenosné a lze tak použít i jako přenosný monitor (přenosné vodní dělo na vlastním podstavci). Účinný dostřik vodního děla je v roztříštěném proudu 15 metrů a v kompaktním proudu 29 metrů.

Souhrn technických údajů:
    • Délka (včetně navijáku): 9 345 mm
    • Šířka: 2 550 mm
    • Výška: 3 000 mm
    • Světlá výška pod nápravou: 360 mm
    • Brodivost: 1 200 mm
    • Regulací tlaku vzduchu ve vlnovcových pružinách všech polonáprav lze měnit světlou výšku vozidla během jízdy v rozmezí +90 mm / -120 mm.
    • Hmotnosti vozidla: Provozní 14 750 kg, celková 25 000 kg
    • Typ motoru: naftový, přeplňovaný, chlazený vzduchem, T3D-928-30, 8-mi válec do V objem 12667 cm3
    • Výkon motoru: 325 kW/1 800 min-1, 2100 Nm při 1100 – 1200 ot./min, plní EURO 5
    • Náhon: 6×6 s připojitelným pohonem přední nápravy
    • Převodovka: Mechanická se synchronizací a posilovačem řazení, 14 stupňů vpřed, 2 vzad
    • Typ převodovky: Tatra 14TS 210T
    • Brzdový systém: 4 na sobě nezávislé systémy s ABS, na všech nápravách kotoučové brzdy
    • Objem palivové nádrže: (nafta / AdBlue) 220 l / 67 l
    • Maximální rychlost vozidla: 100 km/h (omezovač)
    • Počet míst k sezení: 1 + 2
    • Nádrž na vodu: 9 000 l
    • Nádrž na pěnidlo: 540 l
    • Jm. průtok čerpadla – nízkotlaký st.: 3.000 l/min při 1.0 MPa/sac. výška 3m
    • Jm. průtok čerpadla – vysokotlaký´ st.: 300 l/min, při 4.0 MPa/sac. výška 3m

LIAZ CAS K25

Cisternová automobilová stříkačka je určena k přepravě požárního družstva s příslušenstvím potřebným k provedení požárního zásahu vodou nebo pěnou z vlastních nebo cizích zdrojů hasicích látek. Rozsáhlé příslušenství vozidla umožňuje provedení nejjednodušších zásahů i technicky náročných zásahů nízkým, případně i vysokým tlakem vody nebo pěny. CAS K25 tvoří podvozek LIAZ 101.860 a požární nástavba, která je rozdělena na kabinu řidiče a mužstva, ukládací skříně, nádrže na vodu a pěnidlo, kombinované požární čerpadlo s vývěvou.

Vysvětlení označení:

CAS ……………….cisternová automobilová stříkačka
K25 ………………. kombinované čerpadlo s výkonem 2500 l.min-1
Liaz 101.860 ……typ podvozku

Technické údaje:

        • Podvozek: Typ: LIAZ 101.860
        • Motor: naftový, vznětový, kapalinou chlazený, přeplňovaný šestiválec

– výkon  189 kW / 2000 min-1
– objem  11 940 cm3

        • Náhon: 4×4 s připojitelným pohonem přední nápravy
        • Převodovka: PRAGA 10P80, 10 stupňů vpřed, 2 vzad
        • Brzdový systém: 4 na sobě nezávislé systémy
        • Napětí elektrického příslušenství: 24V
        • Objem palivové nádrže: 180 l
        • Maximální rychlost vozidla: 92 km/h
        • Nástavba: Ocelový rám, oplechování plechem pomocí nýtování
        • Kabina:  čelní pevná čtyřdveřová

– počet mít k sezení: 1+8

        • Rozměry (d x š x v): 7.770 x 2.500 x 3.350 mm
        • Pohotovostní hmotnost: 11.890 kg
        • Užitečný náklad: 4.110 kg
        • Celková hmotnost:           16.000 kg
        • Čerpací zařízení odstředivé dvoustupňové:

– nízkotlak: 2.500 l/min (při 0,8 MPa)
– vysokotlak: 1.250 l/min (při 1,6 Mpa)
– vývěva: plynová na spálené plyny, ruční

        • Objem nádrže na vodu / pěnidlo: 2.500 / 400 litrů

liaz1

 

ŠKODA 706 RTHP CAS 25

Cisternová automobilová stříkačka CAS 25 je požární automobil určený k zásahu v místech s nedostatkem vody. Vozidlo tvoří podvozek Š 706 RTHP (4×4), trambusová kabina pro osmičlennou posádku, ukládací prostory, nádrže na vodu a pěnidlo a čerpací zařízení.

Technické údaje:

        • Podvozek: Škoda 706 RTHP 4×4
        • Typ nástavby: CAS 25
        • Rok výroby podvozku a nástavby: 1968
        • Rozměry (d x š x v): 7.550 x 2.435 x 2.870 mm
        • Pohotovostní hmotnost: 9.200 kg
        • Užitečný náklad: 4.370 kg
        • Celková hmotnost: 13.570 kg
        • Jmenovitý výkon čerpadla: 2.500 l/min (při 0,8 MPa)
        • Objem nádrže na vodu: 3.500 litrů

skoda1

 

DOPRAVNÍ AUTOMOBIL DA 12 AVIA 31

Dopravní automobil DA 12 Avia 31 je požární automobil, určený pro úplné požární družstvo. Požární automobil je určen pro jednotky v podnicích, obcích a menších městech. Automobil je složen z podvozku Avia A 31 K s budkou řidiče pro tři osoby a samostatné skříňové karoserie, kde je v přední části kabina pro mužstvo, vytápěná nezávislým naftovým topením.

Avia je určena k celkové přepravě požárního družstva 1 + 8 s příslušenstvím potřebným k provedení požárního zásahu vodou nebo pěnou. Zásah lze provést pomocí přenosné motorové stříkačky PS – 12. Účelová karoserie je vybavena výstražným a rozhlasovým zařízením. Vzadu za kabinou mužstva je karoserie upravena pro uložení technických prostředků a příslušenství.

Technické údaje:

Motor Avia:

        • Výkon: 60kW při 3000ot. min-1
        • Zdvihový objem: 3596 cm3
        • Rozměry (d x š x v): 5.610 x 2.230 x 2.675 mm
        • Celková hmotnost: 5.320 kg

avia1

 

POŽÁRNÍ AUTOMOBILOVÝ ŽEBŘÍK AZ 30

Požární automobilový žebřík je speciální automobil, který je určen k rychlému zásahu požárních jednotek ve vyšších podlažích budov a podobných objektech. Slouží jak pro výstup hasičů, tak pro dopravu hasiva, evakuaci ohrožených nebo zraněných osob. Automobilový žebřík AZ 30 byl dovážen z bývalého NDR, kde byl označen DL 30. AZ 30 tvoří podvozek IFA W 50 L, šestimístná kabina posádky, čtyřdílná výsuvná žebříková sada, ovládaná hydraulicky, čtyři podpěry a ukládací prostor pro příslušenství.

Technické údaje:

        • Motor: vznětový, čtyřdobý, řadový, kapalinou chlazený čtyřválec 6560 ccm
        • Max. kroutící moment: 422Nmm /1350 ot/min
        • Palivová nádrž: 100 l
        • Převodovka: 5-ti rychlostní se zpátečkou a synchronizací 2. až 5. stupně
        • Max. rychlost: 70 km/h
        • Rozměry (d x š x v): 8.900 x 2.500 x 3.200 mm
        • Celková hmotnost: 9 800 kg

Žebřík:

        • Dostupná výška: 30 m
        • Boční vyložení:12 m
        • Max. zatížení při úplném vyložení: 170 kg

Nástavba:
K ovládání pohybu žebříku slouží hydraulická soustava, zdrojem energie je motor vozidla. Ten předává kroutící moment třem zubovým čerpadlům. Jedno z nich předává tlakový olej obousměrnému hydromotoru pro otáčení točny a obousměrnému hydromotoru pro stranové vyrovnávání. Další dvě zubová čerpadla zásobují dvojčinné pracovní válce pro zvedání a vysouvání žebříkové sady.
Vozidlo je dále vybaveno množstvím požárního příslušenství.

zebrik

VW TRANSPORTER LT

VW TRANSPORTER LT s nástavbou od fy. Rosenbauer

niva

Klöckner Humboldt r.v. 1942

Technické údaje:

        • Pro posádku: 1+8
        • Celková hmotnost: 7150 kg
        • Pohotovostní hmotnost: 4620 kg
        • Užitečný náklad: 2530 kg

V roce 1973 provedena přestavba motoru:

        • Původní motor: DEUTZ obsah 4942 cm3, 4válce
        • Současný motor: CZEPEL – 413, obsah 5320 cm3, 4válce

 klockner1